Sunday, April 27, 2014

Super 8 - Movie Review




Act 1 

Film ini bermula dengan sebuah kisah tragis yang dialami oleh Joe Lamb yang harus kehilangan ibunya pada musim dingin di tahun 1979. Walaupun begitu,empat bulan kemudian Joe akhirnya mampu menghapus dukanya secara perlahan dengan bantuan empat sahabatnya, Charles Kaznyk, Preston, Martin dan Ryan. Mereka sedang membuat film pendek dan berencana untuk mengirimkannya kepada sebuah karnaval perfilman antarabangsa. Joe sangat bersemangat untuk terlibat dalam projek pembikinan film tersebut ketika Charles berhasil mengajak Alice Dainard yaitu gadis yang selama ini dia kagumi turutmenjadi salah satu artis di film yang mereka bikin.


Act 2
Pertualangan mereka bermula ketika pada suatu malam,mereka berhasil keluar dari rumah tanpa diketahui oleh orangtua mereka untuk proses pembikinan gambar film, kelimanya menjadi saksi atas sebuah kemalangan kereta api. Namun kereta api tersebut bukanlah kemalangan biasa. Kota Lilian dipenuhi dengan pasukan askar yang bertugas untuk memeriksa kereta api. Keanehan terjadi di bandar itu apabila hewan peliharaan,alat elektronik dan beberapa warga menghilang secara tetiba. Joe dan temannya yang awalnya hanya ingin memanfaatkan suasana kecoh di bandar  mereka sebagai tambahan latar belakang cerita di film mereka malah terlibat dalam misteri yang melibatkan mahkluk asing yang berasal dari planet lain .



Act 3
Di akhir cerita suasana bandar menjadi huru-hara,semua penduduk dipindahkan ketempat yang lebih selamat. Sam dan rakannya yang menjadi saksi atas peristiwa yang berlaku dan mengetahui bagaimana mahkluk tersebut memusnahkan bandar akhirnya membongkar rahasia sebenar. Alice yang mulanya di tangkap oleh mahkluk itu berjaya di bebaskan Sam apabila dia menemukan sarang mahkluk itu. Pada akhirnya Sam mengetahui bahwa mahkluk itu tidaklah jahat dan tidak menyakiti sesiapa jika dia tidak di kacau. Mahkluk itu hanya membuat kembali pesawat nya untuk dia kembali pulang.


                                                                              SEKIAN







No comments:

Post a Comment