Wednesday, April 23, 2014

Movie Review : Dark Skies



1. Sila rumuskan dalam satu perenggan, tentang plot cerita The Dark skies. 
Sepasang suami istri yang mempunyai dua anak lelaki dikejutkan dengan kejadian-kejadian pelik yang terjadi setiap malam. Sebagai suami istri Daniel (Josh Hamilton) dan Lacey Barret (Keri Russell) menyaksikan serangkaian meningkatnya kejadian mengganggu yang melibatkan keluarga mereka yang sebelumnya aman dan damai. Ketika terlihat jelas bahwa keluarga Barret sedang ditargetkan oleh kekuatan yang tidak terbayangkan, menakutkan dan mematikan. Daniel dan Lacey menghadapi masalah itu sendirian untuk memecahkan misteri tentang  apa yang terjadi dalam keluarga mereka. 

Source from : http://www.moviefone.com/movie/dark-skies/58305/synopsis

2. Apakah kelainan filem ini dengan genre filem-filem sains fiksyen yang lain.

Film ini meletakkan genre horror dan suspense. Penonton akan berfikir bahawa the dark skies adalah sebuah film horror hantu tapi ternyata tidak. Tetapi ceritta fiksyen yang menonjolkan mahkluk luar angkasa, alien. 

3. Ceritakan tentang latar dan props yang ditampilakan dalam filem ini.
Latar filem ini adalah di sebuah rumah baru yang mereka tempati yang terletak di sebuah kota kecil. Antara props yang banyak digunakan adalah, walkie talkie, electric torch, cctv, jars and bottles, birds dan lain-lain.

4. Senaraikan 7 jenis shot asas yang digunakan dalam filem ini. Sila freeze screen dan senaraikan gambar mengikut shot beserta keterangan. 
reverse angle shot 

close up 
medium close up 
medium long shot
extreme long shot
long shot 
medium shot

5. Sila kritik gaya penyuntingan yang digunakan dalam Dark skies. Dark skies menggunakan gaya jump cut pada penyuntingan filem ini. Bagi yang tidak mengetahui jump cut, jump cut adalah sebuah istilah style dalam  pemotongan scene dalam filem dengan sengaja mengabaikan kaedah continuity editing, sehingga terjadi lompatan. Secara peribadi, hal ini membuat saya agak bingung saat menonton filem ini. 















No comments:

Post a Comment